„Identitás és tudás”, a társadalmi innováció előmozdítása egy elméleti modell és egy közösségi táblajáték segítségével a Dél-Dunántúli Régióban

Projekt bemutatása: 

Az Identitás és Tudás egy pedagógiai módszertani innováció, amelynek elsődleges célja a személyiségfejlesztés és az ismeretek együttes bővítése. Jelen projektben kidolgozott változata az Identitás és lokalitás c. táblajáték, amely játékos formában segíti a gyerekeket abban, hogy egy hátrányos helyzetű kistérségben (Ormánság) felismerjék saját értékeiket, megismerjék társaik értékvilágát, együtt fedezzék fel azon földrajzi és társadalmi tér értékeit, ahol élnek, valamint helytörténeti ismeretekre tegyenek szert. Más szavakkal: helyidentitásuk (tudásuk, érzelmi kötődésük) és személyes identitásuk erősödjön. Az alapkoncepció abból indul ki, hogy a gyerekek személyiségének fejlesztéséhez sem az otthoni, sem az iskolai környezet nem ad elég támogatást. Többnyire azért, mert a társas környezet is számos identitásbeli problémával küzd. Sok gyerek az életét érintő kérdésekre ezért a világhálón keres választ, ez a kontrollálatlan információ pedig sok szorongás és félreértés forrása lehet. Az Identitás és lokalitás olyan személyes dialógusokat indít el, melyekben a személyiség alakul és új tudás generálódik. Az átlagos társasjátékok logikájával szemben nem versengésre, hanem együttműködésre épül. Ezt azt jelenti, hogy nincs versenyben nyert győztes, hanem együttműködés és közös gondolkodás vezeti a játékosokat. A kártyakérdések beszélgetést generálnak, de a téma mindig pedagógiailag kontrollált mederben folyik.

Projekt tulajdonosa: